XS
SM
MD
LG
 
 

Myndigheten för tillgängliga medier – AKILA

Myndigheten för tillgängliga medier är ett kunskapscentrum som arbetar för att alla ska ha tillgång till litteratur och nyheter oavsett läsförmåga. Man vänder sig till unga och gamla som har olika former av läsnedsättningar, t ex dyslexi, läs- och skrivsvårigheter, afasi, språkstörningar, ADHD eller asberger.

MTM gav oss uppdraget att ta fram ett koncept för en app som hjälper målgruppen att läsa dagstidningen. I appen kan man ändra textinställningar och färger, zooma bilder, få nyheterna upplästa och möjlighet att läsa offline. Uppdraget bestod av att namnge, designa och lansera appen i syfte att öka kännedomen om taltidningar och att öka antalet användare av taltidningar. I Sverige har ca 20% läs- eller skrivsvårigheter.

Film

Grafiskt maner & logotyp

Akila betyder intelligent och smart på flera språk. Namnet är neutralt, lätt att läsa och följer svenska stavningsregler.
A för begynnelsebokstaven i Akila. Appikonen i svart, vitt och lila som hänger väl samman med MTMs andra produkter.

Akila logga lila

App-ikon

Logotyp-animation

Lansering

Att skapa redaktionellt intresse i kombination med sökord och köpt media i främst sociala kanaler, men även dagpress då det är där målgruppen finns. Mässor och event var andra viktiga kanaler. Vi tog fram en animerad produktfilm, banners med mera. Vi aktiverade oss i egna kanaler. En viktig ingång var annons- och försäljningsavdelningarna på dagstidningarna.

Seniormässan 2017

På seniormässan lade MTM fullt fokus på Akila. Vårt jobb blev att ta fram ett koncept och en monter som fångade målgruppens uppmärksamhet och visade appens fulla potential.