XS
SM
MD
LG
 
 

Transportstyrelsen – Sluta rattsurfa

Vi fick i uppdrag att öka kunskapen om riskerna med att titta på mobilen när man kör och få till ett ändrat beteende hos främst unga förare i Sverige. Kampanjen har gått i olika utförande 2015, 2016 och 2017.

Kampanjen sluta rattsurfa för Transportstyrelsen

Målgrupp sattes till unga vuxna18–32 år eftersom de är mest beroende av sina mobiltelefoner och överrepresenterade i olycksstatistiken.

För att locka den skeptiska målgruppen använde vi oss av humor och ett skratt som fastnar i halsen. I olika kampanjfilmer och radiospotar illustrerar skådespelare vad det är vi tittar på i våra mobiltelefoner och riskerar våra liv för. Exempelvis statusuppdateringar på Facebook, intetsägande SMS, Tinderprofiler och annat som stör föraren så att det blir trafikfarligt.

Mer än hälften av dem som uppmärksammat kampanjen anger att de har slutat eller minskat sitt beteende att sms:a, maila eller spela spel samtidigt som de kör bil.

Svenska språkrådet tog dessutom upp ordet ”Rattsurfa” i nyordslistan 2015.

1:a plats i IAB Mixx Awards i kategorin Bästa digitala kampanj Branding
2:a plats i Gulnyckeln i kategorin: Samhällsservice, skolor och ideella organisationer
Nominerad i Guldägget i kategorin Film

Grafiskt maner & koncept

I all kommunikation uppmuntrade vi målgruppen göra ett test på Facebook eller på kampanjsidan SlutaRattsurfa.se för att se om man hade ett farligt mobilbeteende i trafiken. Testresultatet gick att dela på Facebook och man kunde addera en kampanjsymbol till sin profilbild.