Marknadsföra hemmakontoret

Idag när allt fler arbetar med sina egenföretag, ifrån hemmets trygga vrå, kan det vara svårt att veta hur man ska nå ut till sina kunder. Det gäller att synas för att finnas och det finns många vägar att gå, men alla kanske inte är rätt för det mindre företaget.

Börja från grunden

Att ha sin arbetsplats i hemmet kan vara lockande för de som driver en liten firma, där man egentligen bara är beroende av sin bärbara dator. Det finns dock massor av fördelar med att ha en arbetsplats utanför hemmet, man får helt enkelt mer input och inspiration både till hur man ska utveckla sitt företag och marknadsföra det. Genom att ha en arbetsplats kommer man enklare kunna hålla möten med kunder och dessutom särskilja privatliv och arbetsliv. Idag finns smarta lösningar där man hyr en öppen arbetsplats, eller ett eget rum, för exakt den tid man behöver. Exempelvis hos Helio går det att hyra rum per timme eller så lång tid man behöver, vilket för vissa kan handla om månader. När man tar sitt eget företagande mer seriöst, kommer det bli enklare att marknadsföra det.

Marknadsföra sig genom SoMe-kanaler

Marknadsföring via sociala media är ett av de stora alternativen för många företag. Många riktar då sina blickar mot Facebook, även om en hel del hävdar att den plattformen är något av övergående, så görs det väldigt mycket marknadsföring där. Det finns trots allt en hel del människor som använder Facebook, även i Sverige. Det viktigaste när man gör marknadsföring är att det finns människor där man gör reklamen. Sedan är det inte alls rätt plattform för alla företag, det gäller att man gör en genomgång av vilka behov man har och ser efter om där finns en match. På nätet finns massor av information om hur just Facebook passar olika företag eller inte. Alla plattformar är alltså inte optimala föra alla företag. Detta har mycket att göra med vilken målgrupp man söker. En yngre publik är enligt många svårare att nå med enbart Facebook, och här kan säkert finnas regionala skillnader. För att nå en yngre publik brukar många företag istället satsa på marknadsföring via Instagram.

Skillnad på marknadsföring och reklam

När man sysslar med marknadsföring av sitt företag är det bra att förstå skillnaden mellan den och ren reklam. Reklam är betalda meddelanden som synliggör de varor eller tjänster man som företag erbjuder sina kunder. Marknadsföring är istället allt som man gör för att synliggöra sitt företag, och kan innefatta alltifrån loggan man har på sina kläder, till att man har en egen profil på Instagram, eller inreder sitt eget kontor på ett särskilt sätt. Det är med andra ord helheten av de olika summorna.