Musik som säljer

Sex och humor hör till de vanligaste ingredienserna i framgångsrik reklam genom tiderna. Det finns dock ytterligare ett element som ibland förbises, och det är musiken. I det här fallet handlar det inte om att sälja ett band eller en artist, utan om hur musik använts i reklam i syfte att förstärka budskapet och med det den kommersiella succén.

I vissa fall har en viss låt i en reklamfilm blivit så populär att den till och med blivit kändare än produkten som egentligen marknadsförs. Vem minns till exempel inte ”Mad About the Boy” framförd av DInah Washington som fick en stor comeback i en reklamfilm för jeans, vars märke däremot kanske inte är lika minnesvärt?

Idag har musiken i reklamfilm blivit så viktigt att det ofta skrivs originalmusik för olika märken, varav vissa reklamsnuttar numera kan liknas vid regelrätta musikvideor. Faktum är att det inte är ovanligt med musikvideoregissörer som också jobbar med reklamfilm. Många popstjärnor skriver dessutom kontrakt med stora företag så att deras namn förknippas med produkter. Michael Jackson och Britney Spears hade både kontrakt med Pepsi en gång i tiden, och Justin Timberlake har gjort flera reklamfilmer för McDonalds.