Inom marknadsföring talas det ofta om att ”all reklam är bra reklam” i motsats till ”inga nyheter är goda nyheter”. Då poängen med reklam är att bli uppmärksammad och omtalad så är det därför inte alltid nödvändigt att filmerna och annonserna blir höjda till skyarna. Det finns flera notoriskt upprörande reklamfilmer som gått till historien, där skaparna varit fullt medvetna om dess kontroversiella innehåll. I vissa andra fall har det däremot inte gått riktigt lika bra!
Intentioner och misstag
En av de kändaste exemplen på avsiktlig skandalisering är den italienska klädfirman Benetton som gjort ett flertal reklamkampanjer baserade på fördomar och kontroverser, exempelvis genom att visa människor av olika ras tillsammans, världsledare som kysser varandra eller AIDS-sjuka patienter. Tycka vad man vill, men faktum är att varumärket om och om har lyckats med marknadsföringens ultimata mål: att synas, höras och omtalas!
Ibland blir dock reklam kontroversiell av misstag. Ett relativt aktuellt exempel är för läskjätten Pepsi, som med sin reklamfilm om hur Kylie Jenner stoppar polisbrutalitet med en burk i handen orsakade ett enormt ramaskri. Jenner bröt ner, kändisar som Madonna fördömde reklamen och det hela föll platt som en pannkaka.