Slogans som slagit igenom

En slogan är ett snabbt budskap i syfte att göra reklam för en produkt eller en tjänst. Det finns många reklamkampanjer där själva handlingen eller bildspelet glömts bort men där sloganen kommits ihåg i flera årtionden.

Vad som får en slogan att bli ihågkommen beror på flera olika faktorer. Den viktigaste är att den är originell och att den upprepas mycket. Ett klassiskt exempel är ”Because I’m worth it” för ett berömt hårschampo där kända och okända kvinnor utannonserade att de minsann förtjänade att få det bästa. Ett tufft, feministiskt budskap som visserligen irriterade många men samtidigt blev oförglömligt.

Tuggummin och choklad

För lite äldre generationer så var en av de första, riktigt stora reklamkampanjerna i Sverige för tuggummit Toy. Inte olikt det ovanstående exemplet visades folk i olika situationer men här handlade det framförallt om stress. En välmenande person bjöd den orolige på ett tuggummi och sloganen löd ”Ta det lugnt, ta en Toy”, vilket kom att få hela det svenska folket att använda repliken i alla möjliga sammanhang.

En annan, mycket enkel men väl ihågkommen slogan var den för Marabou choklad och som i princip gick ut på den första bokstaven i varumärket. Genom att göra glada reklamsnuttar med fokus på ”mmm”, det vill säga att chokladen var god, fick tillverkaren igenom sitt budskap snabbt och listigt.

Internationella slogans

Den utländska reklamen är självfallet också full av lättidentifierade slogans och till de kändaste hör ”I’m lovin’ it” för den stora hamburgerjätten och ”Just do it” för sportfirman med stort S. Eller vad sägs om ”Keep Walking” för whiskey-märket, framfört av kända personligheter som av olika anledningar betraktas som coola?